Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 6 av 11

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionsnedsättning":

Forskarintervju om metoden som vänder på perspektiven

2022-02-01
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.

Hallå där!

2021-11-02
En nyligen publicerad översikt beskriver den kunskap som finns för att utforma undervisningen i ämnet idrott och hälsa så den blir så tillgänglig som möjligt för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet. Syftet med översikten är att hjälpa lärare planera undervisningen för alla elever, oavsett funktionsförmåga. (s.15)

Individanpassat tekniskt stöd kan göra att gymnasieelever klarar skolan

2021-11-02
I avhandlingen ”Participation and ICT: Students with special educational needs in upper secondary school” har Moa Yngve från Linköpings universitet undersökt drygt 500 gymnasieelever i behov av stöd. Hon har bland annat studerat hur en individuellt utformad IKT-intervention påverkar hur delaktiga gymnasieelever är i skolan. (s.13)
Forskning och utveckling kategorier

Changing the classroom experience with instructional audio

2021-10-08
An elementary school in California adopted an instructional audio system to help support students who are deaf and hard of hearing. In this blog post, Jennifer Goldman, principal of Mountain View Elementary School, and Sean Goldman, assistant superintendent of student support services for Simi Valley Unified School District, share data that shows clear classroom sound…
156711