Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 2 av 20

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionsnedsättning":

Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Val av samtalsapparat hade stor betydelse för en elev som inte använder talat språk

2024-09-03
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade möjligheterna för en elev som inte använder talat språk att visa kommunikativ kompetens och agens under morgonsamlingen i anpassad gymnasieskola.
Forskning och utveckling kategorier

Två miljoner till forskning om inlärningssvårigheter

2024-06-12
Vetenskapsakademien tilldelar nu ett projekt för att studera inlärningssvårigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning två miljoner kronor ur Aktiestinsens stiftelse. Bakom projektet finns Johan Lundin Kleberg, docent vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

2024-02-28
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
1 2 3 20