På Delfinen i Nacka är det fyrkantigt. Spontana utflykter är uteslutna. Här tar sig åtta barn med grav språkstörning steg för steg mot ett viktigt mål: att förstå och göra sig förstådda.
Designing tools and learning environments for people with disabilities from the start not only creates an inclusive environment, but often results in a better experience for everyone.
Språket ger oss identitet, gemenskap och delaktighet. Hur möter man då barn och elever med språkstörning? Fokusera på vad eleven kan, visualisera undervisningen, se till att verksamheten har kompetens och prova en sak i taget, är några goda råd i årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde. (pdf)
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har kartlagt vad olika studier och rapporter berättar om barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning, och deras tillgång till en likvärdig och tillgänglig utbildning samt en trygg lärmiljö. Kartläggningen visar på flera brister i utbildningen.
En ny studie från Lunds universitet visar att även barn med begränsad fysisk funktionsnedsättning riskerar att få psykiska problem längre upp i åldrarna. Störst risk löper flickor och ungdomar från socioekonomiskt utsatta familjer.
Selv om de ikke kan snakke eller bruke tegnspråk, kan multifunksjonshemmede barn fortelle hvordan de har det ved å bruke kroppsspråket. Likevel blir dette ofte oversett, viser ny forskning.
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
För elever med funktionsnedsättning kan it vara avgörande för att nå kunskapsmålen. Idag använder de allra flesta skolor digital teknik och digitala verktyg. Räcker det eller finns det mer skolan behöver tänka på?
Hur kan en elev med kognitiv funktionsnedsättning uppleva en dag i skolan och bussresan dit? Det blir tydligt i två nya filmer som tagits fram på uppdrag av Myndigheten för delaktighet.
Det här är en praktisk handbok som lyfter fram begreppet tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik syftar till att göra händelser, handlingar och situationer begripliga och hanterbara. För att inte funktionsnedsättningar ska bli ett funktionshinder kan vi ta hjälp av olika anpassningsnycklar, som låser upp hinder som uppstår i lärmiljöer och lärsituationer för elever med autism och…
Sannolikheten att en person med cerebral pares ska bli fysiskt aktiv som vuxen fördubblas om personen var fysiskt aktiv i tonåren. Det visar en ny studie från Centrum för klinisk forskning i Västerås.
I Sörgårdens förskola i Härnösand har anlagts en Sinnenas Trädgård med ett naturgrått staket runtom och en pergola som skydd mot väder och vind. Här finns långa odlingslådor med både kryddväxter och blommor i vackra färger som barnen kan utforska med sina sinnen.