Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 1 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionsnedsättning":

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

19 december
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.

Forskningsutblick: Multisensoriskt musikdrama för att stödja engagemang och utveckling

26 november
Syftet med studien var att undersöka om ett nytt pedagogiskt arbetssätt med musiksamspel och dramatiserat berättande – Multisensoriskt musikdrama (MSMD) – var effektivt när det gäller att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elever som har flerfunktionsnedsättning i anpassad grundskola.

Forskningsutblick: Olika undervisningsmiljöer: Fyra fallstudier från anpassade skolan

29 oktober
Elevgrupper med intellektuell funktionsnedsättning (IF) präglas av stora variationer, men utbildningen beskrivs ofta som enhetlig. Detta kan leda till en förenklad bild av elevernas utbildningsbehov. I en studie utförd i fyra olika klasser i den anpassade skolan undersöktes hur olika undervisningsmiljöer konstrueras och vilka faktorer som påverkar dessa miljöer. 

Forskningsutblick: Val av samtalsapparat hade stor betydelse för en elev som inte använder talat språk

3 september
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade möjligheterna för en elev som inte använder talat språk att visa kommunikativ kompetens och agens under morgonsamlingen i anpassad gymnasieskola.
1212