Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 7 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Skolhunden som öppnar dörrar

2022-02-18
På Toftanässkolan jobbar labradoodlen Harry 1,5 år. Han har visat sig vara en fena på att få i gång läslusten hos barnen. Han är även en stor tillgång för skolbarn med språkstörningar, autism, eller social fobi. Det är helt enkelt extra roligt att komma till skolan när Harry är där.

Forskarintervju om metoden som vänder på perspektiven

2022-02-01
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.

Hallå där!

2021-11-02
En nyligen publicerad översikt beskriver den kunskap som finns för att utforma undervisningen i ämnet idrott och hälsa så den blir så tillgänglig som möjligt för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet. Syftet med översikten är att hjälpa lärare planera undervisningen för alla elever, oavsett funktionsförmåga. (s.15)
167819