Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 2 av 20

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Forskningsutblick: Olika undervisningsmiljöer: Fyra fallstudier från anpassade skolan

2024-10-29
Elevgrupper med intellektuell funktionsnedsättning (IF) präglas av stora variationer, men utbildningen beskrivs ofta som enhetlig. Detta kan leda till en förenklad bild av elevernas utbildningsbehov. I en studie utförd i fyra olika klasser i den anpassade skolan undersöktes hur olika undervisningsmiljöer konstrueras och vilka faktorer som påverkar dessa miljöer. 
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Val av samtalsapparat hade stor betydelse för en elev som inte använder talat språk

2024-09-03
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade möjligheterna för en elev som inte använder talat språk att visa kommunikativ kompetens och agens under morgonsamlingen i anpassad gymnasieskola.
Forskning och utveckling kategorier

Två miljoner till forskning om inlärningssvårigheter

2024-06-12
Vetenskapsakademien tilldelar nu ett projekt för att studera inlärningssvårigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning två miljoner kronor ur Aktiestinsens stiftelse. Bakom projektet finns Johan Lundin Kleberg, docent vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.
1 2 3 20