Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 17 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Forskning och utveckling kategorier

Tips for classroom audio support

2019-03-08
A school district in California is using technology solutions to help students hear in school, according to Michelle Zavaleta, coordinator of psychological services in special education for the Tulare City School District. In this blog post, she shares several tips to help adopt such solutions, including finding a tool that works for all students --…
Forskning och utveckling kategorier

Bekräftelsen skapar trygghet och upptäckarglädje

2019-03-05
Hur bemöter man en elev med synnedsättning och flerfunktionsnedsättning på bästa sätt? Hur gör man för att eleven ska få känna sig bekräftad och delaktig under hela skoldagen? Hur blir man som skolpersonal en mer kompetent ledsagare som lockar eleven till att utforska sin omvärld? Detta var några av de frågor som personalen på Högsbogårdsskolan…
Forskning och utveckling kategorier

Hallå där!

2018-11-27
SCEN:SE är ett treårigt projekt som ska skapa konst och kultur för barn och unga med svår kognitiv och intellektuell funktionsnedsättning. SCEN:SE (som uttalas sense) är ett samarbete mellan Hudiksvalls kommun, Glada Hudik-teaterns supporterklubb, Folkteatern Gävleborg och Hälsinglands Museum. Eva von Hofsten är projektledare. (s. 9)
Forskning och utveckling kategorier

Stora utmaningar för barn med blindhet

2018-11-27
Barn med blindhet är en liten grupp. Därför vet ofta varken skolan eller habiliteringen hur de ska ge barnen stöd på bästa sätt. Lärare vet exempelvis ofta inte hur de ska undervisa ett barn med blindhet. Hur lär man ett barn blindskrift om man inte kan det själv? Därför behövs en bättre beredskap för kompetenshöjande…

Tydligare undervisning tack vare bildstöd

2018-10-12
Mötet med elever med rörelsehinder och på grundsärskolan blev en ögonöppnare för Isabel Olsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Stockholm. Den för andra så självklara rätten att kunna kommunicera obehindrat blir för många av dessa elever en stor utmaning.
Forskning och utveckling kategorier

Specialpedagogiska skolmyndigheten instiftar ett eget barnombud

2018-10-10
Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning och instiftar ett barnombud. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.