Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 16 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Forskningsutblick: Behov av individuella anpassningar för elever i gymnasieskolan

2019-09-20
I en ny studie har forskare vid Linköpings universitet undersökt hur elever i gymnasieskolan med svårigheter att nå kunskapsmålen upplever kraven i skolmiljön i relation till elevens individuella förutsättningar. Resultatet visar att de individuella anpassningarna i gymnasieskolan inte är tillräckliga enligt eleverna.
Forskning och utveckling kategorier

Rättsliga förutsättningar för stödåtgärder i skolan

2019-09-03
Stödåtgärder i skolan är något som berör många barn och unga med funktionsnedsättning, deras familjer, pedagoger och rektorer. Inom ramen för ett forskningsprojekt om likvärdighet i skolan har forskaren Gustaf Wall vid Uppsala universitet skrivit en bok med titeln Stödåtgärder i skolan. Likvärdighet, handläggning och byråkratisk symbolik. (s. 11)

Schools work to help twice-exceptional students

2019-05-07
About 6% of students in the US are said to be twice exceptional because they are academically gifted but have a disability such as attention-deficit/hyperactivity disorder, dyslexia or autism. Some school districts are taking steps to better support this student population, including in Montgomery County, Md., where elementary-school students who are twice exceptional can learn…
Forskning och utveckling kategorier

Språkutveckling hos barn med språkstörning eller hörselnedsättning

2019-04-02
I en avhandling av Simon Sundström vid Linköpings universitet undersöker han skillnader och likheter mellan barn med hörselnedsättningar, barn med språkstörningar och barn med typisk språkutveckling vad gäller språkets ljud och ljudsystem (fonologi) på ordnivå med särskilt fokus på talets och språkets melodi och rytm (prosodi). (s. 10)
115161719