Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 14 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Different is cool! Self-efficacy and participation of students with and without disabilities in school-based Physical Education

2019-11-19
Starten på högstadietiden är tuff för elever med funktionsnedsättning. Men under förutsättning att eleverna deltar i undervisningen i idrott och hälsa blir de också engagerade, visar Karin Bertills avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Språkstörning i klassen

2019-11-07
SO-läraren Karin har fått en ny elev i klassen som har en språkstörning, vilket gör Karin rådvill. Hon tycker att hon saknar både tillräckliga resurser och tid för stöttning. Karin testar olika grepp, särskild pedagogik och tips hon fått vid överlämning från elevens förra skola - en skola med särskilda resurser - men oftast hjälper…
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : PYS och stamning

2019-10-31
Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren och lärarcoach Annica Gärdin. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Accessibility and inclusivity in language education

2019-10-24
Educators can take steps to make language lessons more accessible and inclusive for students with special needs, such as hearing or visual impairments, according to Andrea Mehringer, an English-language educator in Saudi Arabia. In this commentary, Mehringer shares how teachers can help bridge the gap, including the use of education technology.
113141519