Kaxfaktorn har stigit rejält. Ordet är initiativtagaren Kerstin Gatus eget och beskriver elevernas ökade självförtroende. Det är följden av en unik utbildning, Anpassad IT, vid Mora folkhögskola för personer med måttlig intellektuell funktionsnedsättning.
Att få stöd i studiesituationen är viktigt i utbildning på alla nivåer, även på universitet och högskolor. Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram en digital version av Mentorshandboken, ett stödmaterial för mentorer som stödjer studenter med funktionsnedsättning.
Elever med funktionsnedsättning deltar oftast i idrottsundervisning utan särskilt stöd. Därför är det viktigt att de fysiska aktiviteter skolan erbjuder håller hög kvalitet, menar Karin Bertills som undersökt hur olika undervisningssätt påverkar elever i behov av särskilt stöd.
Vad innebär en intellektuell funktionsnedsättning (IF) och hur påverkar den inlärningen? Peter Gröndal, lärare och läromedelsförfattare, ger en grundläggande genomgång av ord, begrepp, tillgänglig undervisning och olika kommunikationssätt. (webb-tv)
Elever med blindhet är en mycket liten grupp som oftast går i den vanliga grundskolan. Kompetensutveckling för alla som verkar runt dessa elever är helt avgörande för att de ska klara kunskapsmålen, visar Kim de Verdiers avhandling.
Den 4 december bjuder Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, in till ett frukostseminarium om problematisk skolfrånvaro med fokus på hur vi kan främja närvaro och förebygga frånvaro i skolan.
I idrott och hälsa upplever högstadieungdomar med funktionsnedsättning att de har lägre tillit till sin kompetens och sämre förutsättningar att delta än klasskamraterna. Karin Bertills, lärarutbildare och doktorand inom handikappvetenskap, har forskat i ämnet.
Starten på högstadietiden är tuff för elever med funktionsnedsättning. Men under förutsättning att eleverna deltar i undervisningen i idrott och hälsa blir de också engagerade, visar Karin Bertills avhandling.
SO-läraren Karin har fått en ny elev i klassen som har en språkstörning, vilket gör Karin rådvill. Hon tycker att hon saknar både tillräckliga resurser och tid för stöttning. Karin testar olika grepp, särskild pedagogik och tips hon fått vid överlämning från elevens förra skola - en skola med särskilda resurser - men oftast hjälper…
Hur kan undantagsbestämmelsen PYS användas? Högstadielärare Inger har en angelägen fundering - kan hon vid betygssättningen åberopa undantagsbestämmelsen när det gäller en stammande elev i hennes klass? Eleven är i övrigt klart högpresterande, men stamningen förhindrar eleven att klara de muntliga presentationerna. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren och lärarcoach Annica Gärdin. (webb-tv)