Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 12 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Manillaskolan stärker elevers läs- och skrivutveckling med R2L-pedagogik

2020-03-03
Sedan 2015 har Manillaskolan, en specialskola för elever som är döva eller har hörselnedsättning i Stockholm, arbetat med att utveckla Reading to learn (R2L) i sin pedagogik för att stärka elevers läs- och skrivutveckling. Igår eftermiddag bjöd Manillaskolan in både interna och externa intressenter för att berätta om detta arbete. Samtidigt delades diplom ut till…
Forskning och utveckling kategorier

Preschool at Missouri State helps deaf, hard of hearing students gain literacy skills

2020-01-09
Missouri State University's Preschool for the Deaf and Hard of Hearing draws families from many miles away in part because it focuses intensely on early literacy for children with hearing impairments. Teachers use kinetic learning and visual aids to help students ages 3 to 5 adapt to the classroom environment, use assistive devices, and develop…

UR Samtiden - Bygga broar 2019 : Aktivt medborgarskap efter särskolan?

2020-01-08
Magnus Tideman, professor i Handikappvetenskap med inriktning socialt arbete, sammanfattar resultaten från två forskningsprojekt. Dels ett forskningsprojekt om sysselsättning efter gymnasiesärskolan, dels ett om hur gymnasiesärskolan realiserar sitt demokratiuppdrag med fokus på beslutsfattande. Han ger också en historisk tillbakablick på synen på funktionsnedsättning för att sätta in dagens samtal i en aktuell kontext. (webb-tv)
111121319