Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 1 av 20

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Forskningsutblick: En intervjubaserad fallstudie om utbildningssituationen för en elev med adhd

1 april
Den här studien handlar om en 13-årig flicka med särskild begåvning och adhd och hennes upplevelser i skolan. Forskarna intervjuade både henne och hennes vårdnadshavare för att förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns för elever som både är särskilt begåvade och har en funktionsnedsättning – även kallat twice exceptional (2e).

Ethics in aesthetic space in accommodated language education for adults: representing ethical-affective relations

25 mars
Drawing from a linguistic ethnographic project in accommodated language education for adult learners with intellectual disability, PTSD or migration stress, this paper engages with the sensing pedagogic body. We explore three language teachers’ recurring physical exercise and relaxation activities in their language courses, including music and images. 
Forskning och utveckling kategorier

”Med riktiga glasögon försvinner hela dyslexin”

6 mars
Flera barn med läs- och skrivsvårigheter är feldiagnostiserade. Det menar Gro Horgen, som är doktor i synvetenskap vid Universitetet i Sørøst-Norge. När hennes forskningsteam i en mindre studie undersökte 27 barn och vuxna med dyslexi fann de en överrepresentation av synfel jämfört med kontrollgruppen.
Forskning och utveckling kategorier

Understanding Special Educational Needs and Disabilities Assessment and Review Team experiences to improve and inform special educational needs and disabilities systems in England

11 februari
The Special Educational Needs and Disabilities (SEND) and Alternative Provision (AP) Improvement Plan has been published for England and includes a recommendation for SEND Assessment and Review Teams guidance.

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

2024-12-19
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.
1 2 20