Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Fritidshem"

Visar sida 11 av 15

Lågaffektivt bemötande eller bestraffningar?

2019-11-25
Man skapar inte en fungerande arbetsmiljö i skolan genom bestraffning, skriver lärarstudenten Ronja Koman, som har egna erfarenheter av att skolpersonal använde cayennepeppar och tabasco på tungan, som bestraffning mot svordomar. Istället krävs att lärare och elever bemöter varandra på ett respektfullt sätt.

”Där är vi inblandade allihop”. Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola

2019-11-25
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten för Lina Lagos och Helene Elvstrands artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
Forskning och utveckling kategorier

Äntligen FoU i fritidshemmet!

2019-11-13
Nu startar Ifous ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Under tre år kommer lärare, fritidspedagoger och skolledare att arbeta tillsammans med forskare för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka fritidshemmen så att de kan fungera som pedagogiskt komplement till skolan utan att förlora det som är unikt för fritidshemmet.
110111215