Silviaskolans fritidshem delar lokaler med skolan. För att inte störa i klassrummet har Mie Levin lagt fritidshemmets material i en mobil vagn i korridoren. – Det är trångbott och då får man göra det bästa av situationen.
Inramningen för barns lek har förändrats – den fysiska och den digitala leken har flätats samman och vi behöver förstå det som en verklighet. Det konstaterar Marina Wernholm i sin avhandling, som nu valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.
Tillsammans med Nydalaskolans fritidspedagoger utvecklar Helena Yngvesson, förstelärare i fritidshem på Nydalaskolan, det kooperativa lärandet. "Samspelet med eleverna i kooperativt lärande är en jättemöjlighet. Det blir ett ökat elevinflytande och vi vill ju att de ska vara delaktiga i sin fritidsverksamhet", säger hon.
För att bromsa smittspridningen är det viktigt att skolor följer de råd Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket ger. Här ger vi konkreta exempel på hur ni kan agera för att skapa en god arbetsmiljö för elever och skolpersonal.
Barn behöver lära sig att tänka kritiskt på nätet, enligt forskaren Carolina Martinez. Här är hennes tips på hur lärare i fritidshem kan arbeta med källkritik.
Prestigelöshet, respekt för varandras roller och, framför allt, tid. Läraren i fritidshem Maria Björk och klassläraren Madeleine Leinonen har hittat receptet på ett gott samarbete.
På Kyrkskolan i Sorunda har införandet av ett tvålärarsystem och arbete med teman skapat trygghet. Läraren i fritidshem Ivana Petrovic och förskolläraren Viola Olsson sätter leken i centrum för sin förskoleklass.
I sin forskning om barns digitala lek belyser Marina Wernholm hur den fysiska och den digitala leken har flätats samman. Något vi behöver förstå som en verklighet, menar hon.