Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Fritidshem"

Visar sida 1 av 15

Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse: Ett omaka par eller en oreflekterad självklarhet?

19 december
Denna essä ger perspektiv på hur fritidshemmet som utbildningsinstitution och fritidspedagogisk undervisning kan kopplas till begreppet måluppfyllelse. Kritiska perspektiv på sådana kopplingar synliggörs i essän, följt av en analys av villkor som ändå framhåller fritidshemmets potential i detta avseende.

”Jag ville testa på att plugga på universitetet… och så ville jag få jobba med barn”

30 september
This study examines 11 students enrolled in a teacher program specializing in school-age educare (grundlärare i fritidshem). School-age educare students exhibit a notable gender balance and many come from low-level educational and/or migrant backgrounds, leading to an exploration into the (re)production of class and gender dynamics.
Forskning och utveckling kategorier

Fritidslärarna vässar sitt språkutvecklande arbete med forskare

17 september
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.
1215