This reflection on practice explores dehumanizing educator talk as an explicit topic within multicultural/diversity/anti-bias and anti-racist teacher education. Dehumanizing educator talk is defined as formal or informal conversation during which targeted individuals or groups are openly demeaned with offensive generalizations in the absence of discernable educational goals leading to improved outcomes.
Vid studieresor till minnesplatser som Auschwitz har undervisningen om Förintelsen ofta för lite fokus på bakomliggande faktorer och det historiska sammanhanget. Det visar forskaren Ola Flennegård i sin avhandling.
Frågor som rasism, konspirationsteorier och intolerans kan kännas svåra att hantera i undervisningen. Men det finns strategier och verktyg som lärare kan använda. Läs mer i artikeln ur nya numret av Skolportens magasin!
Intresset för att åka med elever till Auschwitz-Birkenau har varit stort under hela 2000-talet, var fjärde svensk 20-åring tros ha varit där. Men resorna har inte gett elever en tillräckligt fördjupad förståelse av Förintelsen, visar ny forskning.
Our analyses show how youth use their felt, cultural, and community knowledges, as well as their developing scientific knowledge of physics, to confront and analyze manifestations of racial bias in technologies. The findings highlight the significance of teachers’ pedagogical support and providing opportunities for meaningful transdisciplinary science investigations and speculative designing for more just and thriving futures.
Trots att många elever utsätts för rasism menar Erik Rezazadeh att frågan om hur rasism påverkar relationerna mellan eleverna i princip inte alls nämnts i den kompletterande pedagogiska utbildning han själv gått.
Denna artikel behandlar hur Förintelsen ska undervisas enligt den svenska skolans läroplan där den tillhör det centrala innehållet. Artikeln analyserar elevers responser på en fråga från det nationella provet i årskurs 9.
”Fortbilda all skolpersonal om vad antisemitism innebär och hur den yttrar sig.” Den uppmaningen kommer från Kristin Wagrell, forskare vid Malmö universitet och författare till rapporten ”Antisemitismen i Stockholms skolor” där judiska elever vittnar om skämt kopplade till Förintelsen.
Att skolan har ett uppdrag att motverka rasism är glasklart i alla styrdokument. Men ingenstans står det hur man gör. "Det finns en stor osäkerhet bland lärare kring hur man kan jobba med de här frågorna i praktiken," säger Jan Jämte, universitetslektor vid Örebro universitet.
A proactive approach that includes partnerships with educators can help students process increased incidences of hate and bias in schools, writes Derek Francis, manager of counseling services in Minneapolis Public Schools. In this commentary, Francis shares that the district uses a plan that offers proactive and reactive resources as well as tools to help school…