Hur skapar man en känsla av tillhörighet och gemenskap i klassrummet eller i barngruppen? Malmö stad delar har lagt upp sitt bästa material, bara för dig att plocka och inspireras av.
Med studiebesök, involverade vårdnadshavare och massor av samtal med barnen har Estetens förskola fokuserat på barnens känsla av trygghet inför övergången till förskoleklass.
Heidi Hellstrand belyser i sin avhandling vikten av tidig kartläggning av elevers grundläggande matematiska färdigheter. Detta för att identifiera de som riskerar att utveckla matematiksvårigheter och för att kunna sätta in rätt stöd.
Lärarnas intention är att stimulera barnens kreativa skrivande men barnen fastnar i stavning och grammatik. Camilla Forsberg har forskat om skrivundervisning och överraskas av att det är barnen som driver färdighetsdiskursen.
Heidi Hellstrands forskning belyser vikten av tidig kartläggning av grundläggande matematiska färdigheter samt skräddarsydda stödåtgärder för att säkerställa att barn med risk för matematiska inlärningssvårigheter får ändamålsenligt stöd.
Vad framstår som prioriterat i skrivundervisningen av lärare och barn? Det är en av frågorna som Camilla Forsberg undersöker i sin avhandling om skrivundervisning i förskola, förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3.
Fyra grundskolor i Tranemo kommun har utvecklat ett gemensamt arbetssätt för mindre stress och mer glädje. Nya pedagogiska verktyg, tydliga strukturer och rutiner gör skoldagen tryggare för alla.
Regeringen vill att det ska bli straffbart att barn tvingas bevittna brott i nära relationer. Forskarna Ann-Marie Markström och Ann-Charlotte Münger har skrivit en bok om förskolans och skolans ansvar när barn upplever våld i hemmet.
Stödmaterialet riktar sig till dig som är lärare i förskoleklass och undervisar elever som är nya i det svenska språket. Det kompletterande stödet är frivilligt. Använd det gärna tillsammans med materialen Hitta språket och Hitta matematiken.
För mycket pengar skapar bara problem. Det viktigaste är att vara snäll mot andra människor. Det är en del av de tankevärldar hos barn som forskaren Jari Ristiniemi, professor i religionsvetenskap, fördjupat sig inom.