Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskoleklass"

Visar sida 7 av 11

Välj typ av innehåll inom kategori "Förskoleklass":

Nu går tåget - är alla med?

2020-09-16
Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba…

Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen – en multimodal historia

2020-06-22
Ewa Skantz Åberg och Annika Lantz-Andersson vill med sin studie bidra till ökad kunskap om vilka språkliga processer som sker i en läs- och skrivundervisning i form av kollaborativa berättaraktiviteter med en interaktiv skrivtavla.
Forskning och utveckling kategorier

Lärare i förskoleklass har låg beredskap att övergå till distansundervisning

2020-06-17
En blixtstudie visar att lärare i förskoleklass på egen hand har försökt att förbereda sig för en eventuell övergång till distansundervisning. De har bland annat inhämtat information och diskuterat med kollegor. Men skolhuvudmännen har upplevts som i stort sett frånvarande i den diskussionen och den begränsade tillgången till digital teknik skulle göra en eventuell distansundervisning…

Lärare har digital kompetens men varierad tillgång till tekniken: Förskoleklassens olika förutsättningar

2020-06-09
Lärare i förskoleklass upplever en frustration över att de glöms bort i skolans diskussioner om eventuell distansundervisning samt att den digitala utrustningen är begränsad, visar en blixtstudie av Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz Andersson, Mona Lundin och Pia Williams vid Göteborgs universitet. Läs hela studien här (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Taluppfattningsutveckling i förskoleklass

2020-04-16
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…
167811