De internationella forskningsöversikterna kartlägger språkutvecklande arbetssätt och insatser för barn med ett annat modersmål än svenska. Utgångspunkten för rapporten är barn som sällan eller aldrig exponeras för svenska i hemmet.
Rapporten sammanställer resultat från sju forskningsöversikter och belyser det viktiga samspelet mellan barns utveckling, lärande och social inkludering. (pdf)
The current issue presents 16 papers that explore play, fun, adventure, excitement and creativity in early childhood education in all its forms. The issue takes a broad exploration of the multitude of ways that intrinsic motivation is embedded in children’s learning and the ways in which educators can start with the embodied and emotional relationship with learning as described at the beginning of this Editorial.
Pedagogiskt arbete är ett relativt ungt ämne och forskningsområde som vuxit fram de senaste två decennierna. Det är lärarnas ”eget” forskarutbildningsämne för att kunna utveckla kunskaperna inom läraryrket. Ett tjugotal forskare släpper nu en lärobok: Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Huvudsyftet med boken är att ytterligare forma och utveckla ämnet, med fokus på förskola,…
Vilka förväntningar, uppfattningar och attityder har elever före och under sitt första år med lärande av ett modernt språk? Det är en av frågorna som Ingela Finndahl undersöker i sin avhandling.
This study explored how involving children in research forces ethical dilemmas in-situ which require a ‘right here and right now’ response from the researcher.
The aim of this study is to contribute with knowledge about how principals and local education authorities make meaning of the position and organization of the preschool class in relation to these policy reforms and to the existing practices.
Många förskoleklasslärare tycker att det är svårt att få in kartläggningen av elever i den ordinarie undervisningen. Nathalie Lindgren har hittat en lösning, vilket hon har skrivit en bok om. Hennes senaste föreläsning lockade 2 400 åhörare.
Glappet mellan matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs ett är för stort. Matematiken i ettan blir mer formell och utgår sällan från elevernas egna intressen, konstaterar forskaren och matteläraren Sofie Arnell.
Lärandemodeller, det vill säga medierande redskap som förtydligar det abstrakta, är centrala för elevers förståelse av algebraiska uttryck. Det visar Sanna Wettergren i sin avhandling.