Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskoleklass"

Visar sida 2 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Förskoleklass":

Forskning och utveckling kategorier

Kartläggningen i matematik leder lärarna fel

2024-08-20
Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. "I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Utveckling av matematikundervisning som främjar likvärdighet i förskoleklass

2024-06-12
I den här artikeln presenteras en designstudie med målet att utforma en likvärdig matematikundervisning i förskoleklass i betydelsen att alla elever får tillgång till det matematiska innehållet och möjlighet att utveckla ett framgångsrikt förhållningssätt i och till matematikämnet.
Forskning och utveckling kategorier

Kartläggning av förskoleklassens matematikundervisning om tal – kvalitativa skillnader och lärandemöjligheter

2024-03-18
Under hösten 2021 gjordes en kartläggning av matematikundervisningen i 95 förskoleklasser i syfte att bidra med kunskap om vad kvalitet i undervisning kan innebära och vad elever ges möjligheter att lära om tal, tals egenskaper och dess användning.
1 2 3 12