I dag förväntas förskolan forma barn som ska lösa en värld i social, politisk och ekonomisk kris. Det säger Therese Lindgren, som studerat hur rådande samhällsideal påverkar kraven på förskolan – och barnen.
Utifrån läroplanen ställs höga krav på förskolan att kommunicera med föräldrarna. Men Linn Eckeskogs forskning visar att personalen vare sig får utbildning eller tid avsatt för det. Dessutom har många förskolor otillräckliga tekniska resurser.
Vad avgör om barn och unga blir litteraturläsare? Hur gör man som lärare för att undervisa i litteratur när läroplanen är fylld av motstridiga krav? Det undersöker en ny avhandling.
Att begränsa förskolans innehåll till kuddrummet kanske bidrar till att barnen utvecklar sin motorik. Men om man vill att hela barnet ska utvecklas socialt, kognitivt och emotionellt, så krävs mer av den verksamhet som barnen möter under sin förskoletid, skriver Ingrid Pramling Samuelsson, professor, Göteborgs universitet och Ingegerd Tallberg Broman, professor, Malmö universitet.
Lärande i förskolan ska vara roligt och lustfyllt. Men en ny studie från Göteborgs universitet visar att när barn ska lära sig svårare saker så kan informationen gå dem över huvudet.
Att använda kroppen som illustration innebär inte givet att barnen lär sig det som är tänkt att förmedlas. Det konstaterar Anneli Bergnell som forskat om hur naturvetenskapligt innehåll blir till i förskolan med hjälp av kroppsliga illustrationer.
Det är fullt möjligt att identifiera psykisk ohälsa i form av beteendeproblematik hos små förskolebarn. Berit Gustafsson pekar på beteendeproblem i kombination med hyperaktivitet som en stor riskfaktor.
I förskolan möts människor från olika kulturer som talar olika språk. Med rätt stöttning kan de flerspråkiga barnen utveckla både sitt modersmål och svenskan.
Det finns en övertro på att förskolebarn ska förstå vetenskapliga samband om man lär ut på ett roligt och fantasifullt sätt. "Man komplicerar sammanhang ytterligare genom att inte berätta enkelt", säger Anneli Bergnell, som utbildar förskollärare i Borås.
Specialpedagogiska skolmyndigheten betalar ut bidrag för utvecklingsprojekt till skolor och förskolor – under 2019 kommer myndigheten att betala ut 88 miljoner kronor till 134 olika utvecklingsprojekt.
I en ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet behandlas lekens betydelse för att utveckla barns sociala förmågor. Översikten kan fungera ett underlag för förskollärares kollegiala utveckling av undervisningen i förskolan (sammanfattning).