Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 94 av 144

Forskning och utveckling kategorier

Tufft att leva upp till rådande ideal

2019-02-25
I dag förväntas förskolan forma barn som ska lösa en värld i social, politisk och ekonomisk kris. Det säger Therese Lindgren, som studerat hur rådande samhällsideal påverkar kraven på förskolan – och barnen.
Forskning och utveckling kategorier

Ingrid Pramling Samuelsson och Ingegerd Tallberg Broman: Begränsa inte förskolan till kuddrummet

2019-02-19
Att begränsa förskolans innehåll till kuddrummet kanske bidrar till att barnen utvecklar sin motorik. Men om man vill att hela barnet ska utvecklas socialt, kognitivt och emotionellt, så krävs mer av den verksamhet som barnen möter under sin förskoletid, skriver Ingrid Pramling Samuelsson, professor, Göteborgs universitet och Ingegerd Tallberg Broman, professor, Malmö universitet.

Möjligt att identifiera psykisk ohälsa hos förskolebarn

2019-02-18
Det är fullt möjligt att identifiera psykisk ohälsa i form av beteendeproblematik hos små förskolebarn. Berit Gustafsson pekar på beteendeproblem i kombination med hyperaktivitet som en stor riskfaktor.
1939495144