Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 92 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Gnosjöandan och Stödmaterial förskola

2018-10-29
I Gnosjö kommun har man sedan ett par år tillbaka hittat ett framgångsrikt sätt att arbeta i förskolan. Grunden är Specialpedagogiska skolmyndighetens stödmaterial om förskolan, men kommunen har gjort en del anpassningar efter sina specifika behov och förutsättningar. Precis på samma sätt som man måste anpassa den dagliga verksamheten efter barnen i förskolegrupperna.
Forskning och utveckling kategorier

Det handlar om makt

2018-10-24
I barngruppen har vi läst boken att antal gånger. Man märker på de käppraka ryggarna, de hopskrynklade pannorna och den totala tystnaden mellan protesterna och kommentarerna, att detta är på riktigt och att detta är viktigt, skriver Jaana Wilkens i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

När morfar dör

2018-10-24
Att skriva för barn om döden är en stor utmaning att ta sig an. Ämnet bör behandlas med varsamhet och innehållet inte bli vare sig för allvarsamt eller glättigt. Denna debutantförfattare har tillsammans med Willis säregna och rika illustrationer lyckats med det, tycker både jag och klassen, skriver Linda Jalakas i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Leksaker till låns

2018-10-24
Heimdals förskola i Örebro har inrett ett eget leksaksbibliotek. Det har lett till bättre överblick över vilka leksaker och vilket material som finns.
Forskning och utveckling kategorier

Ny bild av särskilt begåvade

2018-10-24
Hur kan vi upptäcka särbegåvade barn redan i förskolan? Vilka karaktärsdrag och behov har de? Och hur kan vi vuxna tillgodose deras behov? Det här är några av de frågor som Branca Lie försöker ge svar på i boken Särbegåvade barn – i förskoleålder.
1919293136