Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 92 av 144

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

2019-04-05
Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

Rollen som språklig förebild

2019-03-28
Vi vuxna är viktiga språkliga förebilder i förskolan. Därför behöver vi bli medvetna om vårt eget sätt att språka och kommunicera och hur det direkt påverkar barnen sätt att språka och kommunicera. Hur kan man säkerställa att man är en språklig förebild? skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage Leg. förskollärare och…
Forskning och utveckling kategorier

Kultur – att skapa mening

2019-03-28
Ibland betraktas kultur som något oföränderligt och människor kan bli representanter för något de kanske inte känner eller tycker. Men kultur handlar om att skapa ordning och mening i tillvaron och är egentligen föreställningar och idéer som formar och formas av sociala relationer mellan människor, skriver Karin Norman, professor emeritus i socialantropologi, Stockholms universitet. 
Forskning och utveckling kategorier

Med plats för mångfald

2019-03-28
I förskolan ska barnen få förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet. De ska också få förståelse för andra kulturer, människors olika värderingar och levnadsförhållanden. För att göra detta möjligt behöver vi prata mer med varandra om normer, krockar, likheter och skillnader kring kultur och utbildning, menar Susanna Anderstaf, förskollärare och adjunkt vid Jönköpings University samt…
1919293144