Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 91 av 142

Forskning och utveckling kategorier

Kultur – att skapa mening

2019-03-28
Ibland betraktas kultur som något oföränderligt och människor kan bli representanter för något de kanske inte känner eller tycker. Men kultur handlar om att skapa ordning och mening i tillvaron och är egentligen föreställningar och idéer som formar och formas av sociala relationer mellan människor, skriver Karin Norman, professor emeritus i socialantropologi, Stockholms universitet. 
Forskning och utveckling kategorier

Med plats för mångfald

2019-03-28
I förskolan ska barnen få förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet. De ska också få förståelse för andra kulturer, människors olika värderingar och levnadsförhållanden. För att göra detta möjligt behöver vi prata mer med varandra om normer, krockar, likheter och skillnader kring kultur och utbildning, menar Susanna Anderstaf, förskollärare och adjunkt vid Jönköpings University samt…
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Sokratiska boksamtal i förskolan kräver övning

2019-03-26
Det krävs övning för att leda ett sokratiskt boksamtal med barn i förskolan. Utmaningen ligger i att inte styra barnen i en viss riktning utan att i stället vara öppen för deras olika tolkningar. Det konstaterar Anna Eklund, Åsa Ahlqvist Johansson och Anette Ranbäck på Marielunds förskola i Strängnäs.
Forskning och utveckling kategorier

Ökad psykisk ohälsa bland förskollärare

2019-03-11
Förutsättningarna för förskolan och förskollärares uppdrag är mycket problematiska, visar en forskningsrapport från Malmö universitet. Hög arbetsbelastning, brist på resurser, gränslöshet i uppdraget och utsträckt lojalitet är några av de dilemman forskarna pekar på. Bakgrund till studien är hög sjukfrånvaro och en ökad psykisk ohälsa hos förskollärare.
1909192142