Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 90 av 142

Forskning och utveckling kategorier

Bra tips att styra en förskola med flera kulturer

2019-04-05
I vårt samhälle ökar den etiska, kulturella och språkliga mångfalden varje dag. Enligt Skolverket (Skolverket, 2013) hade vart fjärde barn i förskolan ett annat modersmål än svenska och att det ökat sedan dess vet vi. Dagligen möter förskollärare, barnskötare och annan personal barn och vårdnadshavare med annan kulturell bakgrund. Detta ställer höga krav på personalens…
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Medveten måltidspedagogik ökar både matlust och ordförråd

2019-04-05
Att under lekfulla former få smaka, känna och dofta på olika slags livsmedel ökar inte bara matlusten – det utvecklar också barnens språk. Förskollärare Ingela Karlsson på Trollskogens förskola i Kvidinge har skrivit en utvecklingsartikel om framgångsrik måltidspedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

Rollen som språklig förebild

2019-03-28
Vi vuxna är viktiga språkliga förebilder i förskolan. Därför behöver vi bli medvetna om vårt eget sätt att språka och kommunicera och hur det direkt påverkar barnen sätt att språka och kommunicera. Hur kan man säkerställa att man är en språklig förebild? skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage Leg. förskollärare och…
1899091142