Marita Cronqvists bok kan bidra till lärarutbildningens etikdiskussion, men är alltför teoretisk för att kunna ha en roll på förskolorna, skriver Monica Berg.
Ensuring adults working in early-years settings have good qualifications and ongoing training is key to raising the quality of provision, a study suggests.
Matilda A Frick har kartlagt utvecklingen av självreglering hos barn från 10 månader till 12 år med ADHD med ett särskilt fokus på ouppmärksamhet och hyperaktivitet/impulsivitet.
I sommar införs det ett nytt kapitel om lek i förskolans läroplan. Sedan ett par år tillbaka har några förskolor på Hisingen ett nätverk där de tillsammans med forskare utvecklar lekens möjligheter till lärande. Det har varit ett fruktbart samarbete där förskollärare och forskare har lärt av varandra.
Naturen som lärmiljö inbjuder till ett utforskande arbetssätt, inte minst när det gäller förskolematematiken. Anette Barr, tidigare förskollärare och numera adjunkt på Malmö universitets förskollärarutbildning, brinner för utomhuspedagogikens möjligheter.
Den här antologin – där många framstående professorer och forskare i flerspråkighet och mångfald medverkar – belyser vikten av att ha en explicit språkpolicy i förskolan, som är tydlig i hur man arbetar med flerspråkiga barn, skriver Malin Jönsson i en recension.
Att bromsa när chefen eller kollegorna ligger på och vill ha din hjälp kan kännas väldigt jobbigt. Ändå är det viktigt att kunna göra det. Och oftast enklare än du kanske tror, när du väl kommer till skott.
"Vi har så himla roligt", säger läraren Maria Almeblad Avena som ser idel fördelar med satsningen på ökad digital kompetens redan i lågstadiet. Det upptäckte hon på sin första kurs i programmering på Roboteket, Mediotekets studio för digitalt lärande.
Syftet med projektet var att få ökad kunskap och kompetens kring arbetssätt, bemötande och metoder som främjar varje barns delaktighet samt utveckla språk och kommunikation och lek och samspel hos barn i behov av stöd, genom riktade insatser. (pdf)