Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 86 av 136

Forskning och utveckling kategorier

På samma bana

2019-02-25
Svensk förskolas arbete med jämställdhet och genus ses som en förebild av vissa, medan andra grupper är kritiska och anser att det gått alldeles för långt.
Forskning och utveckling kategorier

Lek och forskning i kombo

2019-02-25
Vad händer när lek, som inspireras av kultur, estetik och pedagogers rollgestalt­ningar, möter ett utforskande projektarbete? Det är den fråga som boken, och det aktionsforskningsprojekt som beskrivs i den, försöker undersöka och belysa.
Forskning och utveckling kategorier

Steg som behöver stöttning

2019-02-25
Gunilla Niss är legiti­merad psykolog och har lång erfarenhet som både förskole- och skolpsykolog. I boken Det händer i hallen – trygga övergångar i förskolan ger hon läsaren en för­djupad förståelse för alla övergångar som sker under en dag i förskol­an.
Forskning och utveckling kategorier

Tufft att leva upp till rådande ideal

2019-02-25
I dag förväntas förskolan forma barn som ska lösa en värld i social, politisk och ekonomisk kris. Det säger Therese Lindgren, som studerat hur rådande samhällsideal påverkar kraven på förskolan – och barnen.
Forskning och utveckling kategorier

Ingrid Pramling Samuelsson och Ingegerd Tallberg Broman: Begränsa inte förskolan till kuddrummet

2019-02-19
Att begränsa förskolans innehåll till kuddrummet kanske bidrar till att barnen utvecklar sin motorik. Men om man vill att hela barnet ska utvecklas socialt, kognitivt och emotionellt, så krävs mer av den verksamhet som barnen möter under sin förskoletid, skriver Ingrid Pramling Samuelsson, professor, Göteborgs universitet och Ingegerd Tallberg Broman, professor, Malmö universitet.
1858687136