Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 81 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

2019-06-05
Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln "Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion" visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens…
Forskning och utveckling kategorier

Etiskt ­ledarskap

2019-05-22
Säkert kan Marita Cronqvists bok Etiskt ledarskap bidra till det viktiga temat etik på lärarutbildningarna. Men jag menar att den är alltför teoretisk i tilltalet och otydlig i strukturen för att kunna ha en roll på förskolorna, skriver Monica Berg i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Storverk om skolan i förskolan

2019-05-22
Utbildning och undervisning har varit kontroversiella begrepp i förskolans värld och många har alltjämt svårt att ta dem till sig. Jag tror att boken Utbildning och undervisning i förskolan kommer att bidra till att vi tar steg mot att lyckas implementera dem – och framför allt bidrar till samtalet och kunskapen om utbildning och undervisning…
1808182136