Syftet med detta praktiknära forskningsprojekt är att framställa och pröva ett läromedel för förskolan där dockor används som didaktiskt verktyg. (pdf)
För mycket förberedelse för skolan. För lite utrymme för oavbruten lek och samtal. Professor Alison Clark vill se ett långsammare tempo och mer tid i förskolan. "Både pedagogerna och barnen mår bra av att förskolan blir mer hållbar", säger hon.
Det skiljer sig stort hur förskolor jobbar med barns delaktighet och inflytande och hur de följer upp det arbetet. Det visar Therese Hultman i sin utvecklingsartikel, som skrivits i samband med Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
En stor utmaning för förskollärare är att de ska planera sin undervisning för att utmana och stödja varje barns lärande , samtidigt som många förskollärare känner en osäkerhet inför bedömning som utgångspunkt för undervisningen.
With reference to Austria, the study aims to gain insights into parents’ self-reported perspectives on their implementation of behaviours to support emergent literacy skills and their justifications for their support or non-support during COVID-19-induced lockdowns through nine semi-structured interviews.
This reflection on practice explores dehumanizing educator talk as an explicit topic within multicultural/diversity/anti-bias and anti-racist teacher education. Dehumanizing educator talk is defined as formal or informal conversation during which targeted individuals or groups are openly demeaned with offensive generalizations in the absence of discernable educational goals leading to improved outcomes.
This study examined the links between Israeli teachers’ perceptions of children with developmental delay (DD) in special education kindergartens and changes in children’s development.
Föräldrar vill att barnen i förskolan förbereds på livets matematik. Förskolans pedagoger vill göra barnen redo för skolans ekvationer. Forskning visar att bättre samarbete mellan hem och förskola behövs.
Förskolepersonal som arbetar i barngrupper där många barn har andra modersmål än svenska önskar att de fick mer stöd från rektor och kollegor. Det visar Johannes Finnman Grönaas avhandling.