Entusiasm, delaktighet och en bra planering är viktiga byggstenar för att realisera inkluderingsidealet i vardagen. Förskolläraren Mia Bergqvist visar hur det ska göras.
Riskerar vi att prioritera kunskap framför utveckling? Det menar forskarskolan Små barns lärande, där fem förskollärare lagt fram var sin licentiatavhandling om dokumentation – och fått blodad tand som forskare!
Varje timme som ett litet barn tillbringar framför en skärm stjäl tid från något annat. Det är viktigt att ha i åtanke, menar hjärnforskaren Sissela Nutley. ”Att små barn lär sig att trycka på knappar gör inte att vi blir världsbäst på artificiell intelligens”, säger hon.
A primary school teacher in Scotland creates video blogs to share tips and lesson plans with fellow educators. His most popular video detailed a poem he wrote encouraging teachers to reconsider zero-tolerance approaches to bad behavior and classroom disciplin
Laila Niklasson vill med sin studie öka kunskapen om hur lärarstudenters arbete vid praktikplatser kan hjälpa dem att förstå olika kulturella och socioekonomiska förhållanden i förskolan.
Att arbeta bredvid varandra är en sak – att jobba tillsammans en helt annan. Bäst blir det när alla i arbetslaget tar sitt ansvar, skiljer på sak och person och har lagom trevligt ihop.
Anknytning i förskolan är inget abstrakt, tvärtom – enligt Bo Sundblad ett väldigt billigt sätt att förebygga att unga människor isolerar sig eller halkar snett.
Något jag fastnade för i boken var att författarna beskriver processen att pröva erfarenhet som spontan, kreativ och avgränsad, alltså att det finns ett tydligt slut. En sådan process, som dessutom kan leda till utveckling och förhöjd kvalitet, kan en väl inte avstå från! skriver Mikaela Sarge i en recension.
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att personal på förskolor behöver mer stöd för att kunna möta barn som pratar andra språk än svenska och leva upp till de kravs som ställs.
Denna kortrapport är skriven av Lena Nilsson, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot hälsofrämjande arbete vid Högskolan Väst, och Daniel Olof Wiedel, fil.mag. i socialt arbete och socialpedagogik och adjunkt vid Högskolan Väst (pdf).