Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"
Visar sida 75 av 144
Välj typ av innehåll inom kategori "Förskola":
Forskning och utveckling kategorier
Odla med barn - med odling som läxa
NO-lärare Andreas Andersson presenterar sin verksamhet på en skola i Skåne, där han odlar med eleverna. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Odla med barn - bladgrönt och skott
Att grodda frön grönt tillsammans ger snabbt och lätt egenodlat grönt på egna tallriken. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Odla med barn - har du en digital trädgårdsbubbla?
Nätverka via sociala medier, diskutera med trädgårdsintresserade, hitta andra med smala specialintressen men läs med kritisk blick. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Normkritiska ögon på hela området bidrar till kunskapsutbyte
Efter att själv ha utforskat och synliggjort små situationer i verksamheten på en av sina förskolor ville förste förskollärare Teresa Vasiljev ta utvecklingen ett steg längre. Nu ögonblicksforskar hela förskoleområde Väster 09. "Man tittar på sig själv och vänder blicken inåt", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier
A preschool that brings children into public spaces: Onto-epistemological research methods of vocal strolls, metaphors, mappings and preschool displacements
Christine Eriksson har undersökt huruvida det är möjligt att konstruera en förskola som kan möjliggöra för små barn att vara närvarande i, ta plats och skapa utrymme i offentliga rum, som gator, bussar, tunnelbanetåg och gångtunnlar.
Forskning och utveckling kategorier
En legobit kan trigga hållbart tänkande i förskolan
Varför inte börja med en legobit? Var kommer den ifrån och vilka barn får leka med den? Mer invecklad än så behöver inte hållbar utveckling vara – åtminstone i det första skedet.
Forskning och utveckling kategorier
Så blev barngruppen på förskolan tryggare med hjälp av struktur
Hur gör man en splittrad barngrupp tryggare? Bellisgårdens förskola i Malmö arbetar med veckoscheman, struktur och ett gemensamt synsätt bland pedagogerna. "Oavsett vilken pedagog barnen går till ska det vara samma förhållningssätt som gäller och samma barnsyn", säger Louise Hansson, förskollärare.
Forskning och utveckling kategorier
Barn mår bra av mys och lek på fritids
I en ny studie från Stockholms universitet har forskare undersökt vad barn i förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs ett värdesätter och behöver för att kunna må bra och utvecklas under sina tidiga skolår.
Forskning och utveckling kategorier
‘Schools are killing curiosity’: why we need to stop telling children to shut up and learn
Pupils who ask lots of questions get better results, especially those from poorer homes.
Forskning och utveckling kategorier
Psykopati hos barn – det här behöver du veta enligt de svenska experterna
Enligt amerikanska forskare kan vissa egenskaper och beteenden avslöja om ett barn lider av psykopatiska drag – och på en vårdinrättning i Wisconsin försöker psykologer rädda våldsamma ungdomar från en dyster framtid. Men vad säger de svenska experterna på området? Vilka slutsatser kan man egentligen dra från tre- och fyraåringars uppförande?
Forskning och utveckling kategorier
Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…