Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 74 av 136

Lek och utforskande i förskolans undervisning inom kunskapsområdet naturvetenskap

2019-10-04
Arbetet med den nya systematiska översikten Lek och utforskande i förskolans undervisning inom kunskapsområdet naturvetenskap har inletts. Lek är grunden för utveckling och lärande i förskolan. Men även utforskande, undersökande och experimenterande aktiviteter är viktiga delar av förskolans didaktik.

Tidig insats i väntan på autismutredning prisas

2019-10-04
Ett förskolebarn som ska utredas för autism behöver insatser direkt i väntan på utredning. Därför har det neuropsykiatriska småbarnsteamet på habiliteringscentrum i Region Jönköpings län skapat ett stödmaterial för föräldrar och förskolepedagoger. En satsning som nu belönas med priset Life Watch Award 2019.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Välja rätt läromedel

2019-10-03
Förskoleläraren Anja behöver välja nytt arbetsmaterial till sin förskoleklass, istället för det läromedel hon ärvt från den tidigare klassläraren. Hon upplever att det är svårt att välja eftersom hon är den enda förskolläraren på skolan och saknar kollegor. Dessutom är hon nyanställd på förskolan. I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Flerspråkighet är en resurs

2019-09-26
Förskolan måste ställa om till ett interkulturellt förhållningssätt där barn och föräldrars olika bakgrund och språk ses som en resurs istället för en brist. Då kan förskolan bidra till att lägga en grund för det livslånga lärandet. Det säger Pirjo Lahdenperä, professor i interkulturell pedagogik.
1737475136