Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 71 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Hela staden som förskolegård?

2019-11-25
På grund av barndomens institutionalisering tillbringar små barn den mesta tiden inom ramen för hemmet eller förskolan och dess gård och syns sällan ute i offentliga miljöer. Ett nytt projekt fokuserar på innerstadsförskolor – utan egen förskolegård, med gård på taket eller utsläppsgård – och deras mobilitetspraktiker.
Forskning och utveckling kategorier

Ett omsorgsetiskt förhållningssätt i förskolan

2019-11-13
Det här inlägget handlar om vad ett omsorgsetiskt förhållningssätt skulle kunna innebära i förskolan. Den har sin utgångspunkt i Noddings (2015) bok “Philosophy of Education”. Detta är inte en fördjupning, eller en full redogörelse för vad omsorgsetiken innebär, utan endast min tolkning av några utvalda delar av omsorgsetiken som jag tycker kan vara relevanta för oss…
Forskning och utveckling kategorier

Se barnen som fullvärdiga medborgare

2019-11-06
I förskolan ska barn inte bara lära sig vad demokrati är – de ska själva ingå i demokratiska sammanhang. "De ska öva och uppleva reell demokrati redan från början när de börjar förskolan", säger Martina Lundström, förskollärare och pedagogisk rådgivare, som vill synliggöra demokratiuppdraget och visa på hur förskolorna kan jobba med det i praktiken.
Forskning och utveckling kategorier

Läs med mig blir en bro mellan språken

2019-10-31
Pilevallens förskola i Malmö förgylls av böcker och läsmiljöer. Med projektet Läs med mig hittar både barnen och pedagogerna läsglädje. "Vi har blivit mycket modigare i vårt sätt att läsa med barnen, vi vågar prova arbetssätt som vi tidigare inte kopplat till läsning", säger Annika Otterhag, förste förskollärare på Pilevallen.
1707172136