Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 70 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Preschoolers can learn complex math topics. Here’s how to help them.

2019-12-16
Preschool-age children are capable of learning complex math lessons, but such lessons are rare at home, largely because parents underestimate children's math abilities, according to a study by researchers at Vanderbilt University. Researchers suggest that rather than focusing on teaching numbers, young children also could learn to complete mazes and games focused on patterns.
Forskning och utveckling kategorier

Förskolans yngsta utforskar tid och rum

2019-12-06
När de yngsta barnen på Dekanens förskola visade intresse för Johanneskyrkans klocktorn blev det upptakten till ett projekt kring tid, rum och deras plats i staden. "Genom att vi bygger projekten på pedagogisk dokumentation och har det som ett verktyg för att lyssna in barnen så arbetar vi också med inflytande och delaktighet genom att vi försöker fånga…
Forskning och utveckling kategorier

Att arbeta med de minsta i förskolan

2019-12-06
Småbarn utvecklas mycket på kort tid och för att hänga med måste man vara närvarande och möta barnet där det är. "Arbetar man med små barn får man snabb feedback. De röstar med sina fötter" säger förskollärare Anna Wolkert på förskolan Skorstenen i Vällingby.

Ny forskningsantologi inom utbildningsvetenskap

2019-12-05
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
1697071136