Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 7 av 144

Forskningsutblick: TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning

3 september
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…
Forskning och utveckling kategorier

Förskoleklassens språkkartläggning – uppskattad trots varierande förutsättningar

2 september
Lärarnas arbete med förskoleklassens språkkartläggning påverkas bland annat av en uppfattad otydlighet i anvisningarna för materialet Hitta språket, lärarnas egna uppfattningar om bedömningsmetoder samt varierande förutsättningar i skolorganisationen. Det framkommer i en ny avhandling av Elisabeth Nilsson vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Flerspråkiga barns språkutveckling - Språket med Lotta och Caroline

22 augusti
I avsnittet av Språket med Lotta och Caroline möter vi Malin Ählström som arbetar på Galaxens förskola i Norrköpings kommun. Malin har deltagit i ett ULF-projekt och gjort en aktionsforskning kring flerspråkiga barns språkutveckling. Malin berättar om sina erfarenheter av forskningen och hur det har resulterat i ett förbättrat språkarbete på förskolan. Malin arbetar med de…
1678144