Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Majoriteten av barn i behov av särskilt stöd i förskolan får inte det stöd de behöver, konstaterar Madeleine Sjöman i Skolportens temaartikel om specialpedagogik i förskolan.
På en småbarnsavdelning på Starens förskola i Eskilstuna har specialpedagog ihop med arbetslag utvecklat ett förfinat TAKK-system där bilder och teckenspråk får samverka.
"Det handlar absolut inte om att man inte får ha roligt eller använda fantasin, men innehållet och hur det presenteras måste hjälpa varandra. Bygger det för mycket på fantasi eller metafor kan det vara svårt för barnen att reda ut vad som är på riktigt, säger Anneli Bergnell, universitetslektor och doktorand i pedagogiskt arbete.
There is a tension in Swedish preschool policy when it comes to a subject curriculum and a child-centred curriculum. This article examines how Swedish preschool teachers have dealt with this relationship by focusing on the purpose of the preschool and how preschool teachers become part of the enacted preschool policy.
En ny studie beskriver hur förskolor och förskollärare i Sverige, Norge respektive USA agerade när coronapandemin slog till i våras. Medan förskolorna i Sverige hölls öppna med vissa restriktioner, stängdes de ned helt i Norge och i delar av USA.
Digitala resurser i förskolan ger utrymme för flerspråkiga aktiviteter som kan påverka barns möjlighet att delta. Det visar Petra Petersen i sin avhandling.