Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 59 av 142

Flerspråkiga barn särbehandlas i förskolans matematikundervisning

2020-12-17
För flerspråkiga barn blir förskolans matematik mer som språkundervisning. Därmed reproducerar förskolan skillnader snarare än att plana ut dem. Det konstaterar Laurence Delacour som undersökt hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i förskolans läroplan.
Forskning och utveckling kategorier

Varva ner!

2020-12-17
Kollegan sjukanmäler sig, din ”att göra-lista” blir bara längre och längre och kraven på dig kommer från flera håll. Känner du igen dig? För att inte gå sönder av stress är återhämtning A och O.
Forskning och utveckling kategorier

"Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till?"

2020-12-16
Vilka förväntningar är rimliga att ställa på praktiknära forskning, frågar Serder och Malmström i sin artikel i PfS tidigare i år. Vilka spänningar finns mellan olika parters syn och vad leder de till? Det är frågor som vi som företrädare för det fristående forskningsinstitutet Ifous gärna tar vidare – till samverkan som en förutsättning för…

Changing Organizational Conditions: Experiences of Introducing and Putting Function-Shared Leadership (FSL) into Practice in Schools and Pre-Schools

2020-12-08
This paper deals with organizational change and contributes knowledge about the experiences of a local educational organizer when introducing and putting managerial shared leadership into practice in some schools and pre-schools. (pdf)
1585960142