Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 58 av 142

Forskning och utveckling kategorier

Att läsa är att skapa!

2021-01-29
Mitt i den pågående debatten om läsande landar den första svenska vetenskapliga boken om biblioterapi. Litteraturvetaren Cecilia Pettersson tror att många förskolepedagoger ägnar sig åt biblioterapi utan att veta om det men att detta skulle kunna fördjupas med utbildning.
Forskning och utveckling kategorier

En ny berättelse för klimatets skull

2021-01-27
Ger en ostsmörgås verkligen mer klimatavtryck än en äggmacka? Hur kommer det sig att nötkött leder till större påverkan än kyckling? Och vilka andra effekter får det egentligen? Betyder det att vi ska ändra vårt sätt att jobba? Och hur förmedlar vi detta till barnen? I forskningsprojektet Världen behöver en ny berättelse möts forskare och förskolor för…
Forskning och utveckling kategorier

En trygg och säker förskola

2021-01-21
Som en garant för rättssäkerhet och likvärdighet på Malmös förskolor. Så beskriver Emma Germundsson materialet Trygg och säker förskola. "Nu blir nästa steg hur vi kan använda oss av Trygg och säker förskola för att utveckla vår verksamhet", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem

2021-01-05
Med syfte att beskriva tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem har Mikaela Svanbäck-Laaksonen har undersökt vilka grundläggande motoriska färdigheter tvååringar utövar och hur frekventa de är, samt vilka aspekter som kan urskiljas och hur de varieras. Studien är gjord i Svenskfinland.
1575859142