Regnbågsfamiljer och allas rätt att älska är självklarheter i många barns föreställningsvärld. Förskolornas policydokument betonar att barn ska få kännedom om olika familjekonstellationer. Men barnens lekar präglas av en heterosexuell norm, visar en ny avhandling.
Vissa barn i förskolan behöver extra stöd. Förskollärarna tror ofta att det beror på barnet. Men att barn behöver extra stöd beror ofta på flera saker. Förskolorna skulle behöva fler specialpedagoger som kan hjälpa lärarna se vilken hjälp barnet faktiskt behöver. (s.8-9)
Psykologen David Edfelt pläderar för att förskollärare behöver bli bättre på att tala med barnen om hjärnan och hjälpa dem med psykologiska strategier för att lösa vardagliga dilemman.
Detta är en givande bok med en helhetssyn på barnet, men den riktar sig mest till de vuxna som är nybörjare inom förskolan. Det är inget nytt under solen för oss gamla rävar som varit med ett tag, skriver Veronica Ferm i en recension av boken Att rusta barn för livet – förskolans arbete för…
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till att ett välfungerande samarbete mellan olika yrkesgrupper är positivt för de stödinsatser som ges barn med autismspektrumdiagnos.
Why is language development so important in the early years? What does optimal language development look like? And, how can we best assess language development? In this edition of Researching education: Five further readings, we share five resources from around the world which investigate the development of oral language in the early years.
Regnbågsfamiljer och allas rätt att älska vem den vill har en självklar plats i många barns föreställningsvärld. Det är också tydligt framskrivet i förskolors policydokument att barn ska få kännedom om olika familjekonstellationer. Men samtidigt är barns lekar på förskolan fortfarande starkt präglade av en heterosexuell norm. Det framgår av en ny avhandling.
Handboken är framtagen av Swedish Edtest, Högskolan i Halmstad och Region Halland. Handboken bygger på erfarenheter av tester tillsammans med 80 förskollärarstudenter, övningsförskolor och två edtechbolag under hösten 2020. (pdf)
Barn har lika stor rätt till stadens ytor som alla andra – även i centrum. En förskoleavdelning på Valhallagatan i Göteborg har valt att utforska Götaplatsen och Konstmuseet. Vad händer när barn erövrar en plats och skapar en egen relation till den?
Det var just nyfikenheten som drev mig till att fördjupa mina tankar i studier. För mig har det aldrig handlat om att jag vill göra något annat än att arbeta i förskolan, tvärtom tycker jag efter mer än 20 år i förskolläraryrket att barn i förskolan är bland det roligaste man kan jobba med och…
På förskolan Gropens gård i Hammarkullen forskar förskollärarna på sin egen verksamhet. I ett samverkansprojekt lett av forskare från Göteborgs universitet bygger de gemensam kunskap och undersöker nya verktyg för planering och utvärdering på temat naturorienterande ämnen.