Både förskollärare och föräldrar betonar relationers betydelse för en bra samverkan. Men den information som förskollärare vill förmedla är inte den föräldrar efterfrågar, konstaterar Tuula Vuorinen som forskat om föräldrars och förskolans erfarenheter av samverkan.
Uppsala universitets Barn och BabyLab får 1,5 mkr för förskoleforskning. Syftet är att främja tvärgående kunskap om barns utveckling, effekten av olika pedagogiska metoder samt hur föräldrar på bästa sätt kan engageras i sina barns utveckling och lärande.
Forskarna Ann Nordberg och Katharina Jacobsson har undersökt hur förskollärare och specialpedagoger kartlägger barns språk och kommunikation i förskolan, samt hur de ser på begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
En enkel idé som en boklåda i tamburen på förskolan kan bidra till barns språkutveckling visar en studie där personalen själva forskat i sin verksamhet. Barnen stannade nämligen upp och läste och pratade om böckerna i väntan på att få gå ut.
Mot bakgrund av den reviderade läroplanen för förskolan har digitaliseringen på allvar tagit plats i undervisningen. I förskoleområde C8 har arbetet påbörjats för att på riktigt kunna skapa ett digitalt meningsskapande, något som också är förvaltningens gemensamma utvecklingsområde nästa läsår.
Genom krokodilen Krille och hans vänner tar pedagogerna och barnen på Lillstjärnans förskola sig an sina utvecklingsområden och läroplanens olika mål. Det är också Krille som hjälper barnen genom reflektionsarbetet. "Vi skapar reflektionsmiljöer där barnen gärna vistas och leker", säger Jill Ekman, förskollärare.
En boklåda i förskolans tambur resulterade i att barnen läste och pratade böcker medan de väntade på sin tur att få gå ut. Det visar Ann Nordbergs forskning om hur förskolor kan arbeta strukturerat med språkutveckling med tamburen som plats.
När pedagoger i förskolan ges förutsättningar till kollegialt lärande finns det stora möjligheter att utveckla verksamheten. Det visar en studie där forskare har följt nio förskoleavdelningars satsning på att förbättra sitt språkutvecklande arbete.
Mäns jobbansökningar sorteras bort när de söker jobb i kvinnodominerade yrken. Svårast är det för män att få komma till intervju när de söker jobb som lokalvårdare. Det visar en studie, ledd av forskare från bland annat Linköpings universitet, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften PLOS One.
Hela arbetslaget har ansvar för förskolans undervisning. Den slutsatsen drar förskollärarna Bushra Khadum och Varvara Koselkova i sin utvecklingsartikel om hur förskollärare uppfattar begreppet undervisning.