Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 57 av 136

Nu går tåget - är alla med?

2020-09-16
Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba…
Forskning och utveckling kategorier

Rörelseglädje!

2020-09-16
Gården är en viktig arena för rörelse, fysisk aktivitet, utforskande och lek. De fysiska aktiviteter vi erbjuder och skapar förutsättningar för på gården kan ha många goda effekter på barns välbefinnande och hälsa – minskad stress, förbättrad motorik, ökad kondition och muskelstyrka. Det skriver Carina Andersson, rektor i Bergakottens förskola i Västerås, och Ulrika Fagerström,…
Forskning och utveckling kategorier

Barnens bästa plats?

2020-09-16
Barn tillbringar en stor del av sin tid i en miljö där omsorg, lek, lärande och utveckling ses som en helhet. I förskolans dagliga arbete har utemiljön länge varit en betydelsefull del och är det fortfarande. Den tid som barnen tillbringar utomhus sker dock alltmer på den egna gården och i mindre grad i olika…
1565758136