Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 56 av 142

Forskning och utveckling kategorier

Med levlandet som mål

2021-02-24
Att lära tillsammans innebär att vi höjer vår kompetens och därmed säkerställer en hög kvalitet för barnen. För det behöver vi kunskap, motivation och en förmåga att kunna tillämpa kunskaperna. Utgångspunkten för ett kollegialt lärande inom såväl förskola som skola är att det behöver vila på vetenskaplig och beprövad grund och att det är ett…
Forskning och utveckling kategorier

Filosofiskt om tankar

2021-02-23
”Vad tänker Knodden?” hör hemma i förskolans bokhylla, för tillräckligt många djupt filosofiska böcker finns där inte, skriver Sandra Hollstedt.
Forskning och utveckling kategorier

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

2021-02-17
Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter.
Forskning och utveckling kategorier

Barnen forskar i grönsakslandet

2021-02-17
Barnens intresse får styra när Trädgårdens förskola närstuderar grönsaker. Med hjälp av sapere-metoden hittade de tre favoriter att forska vidare på; en process som inneburit många aha-upplevelser för både barn och personal. "Jag hade ingen aning om att det fanns majs i andra färger än gult", säger Carina Kristensson, förskollärare.
Forskning och utveckling kategorier

Fler detaljer när förskolebarn reflekterar digitalt

2021-02-17
För att barnen bättre ska se sitt lärande använder sig Diamantens förskola av digitala verktyg vid reflektionstimmarna. Bland annat skriver de en blogg tillsammans med barnen som blivit väldigt uppskattad. "Vi ser att barnen utvecklar sin digitala kompetens och att de språkar mer med varandra. Det har blivit mer samtal mellan barnen än att ett…

Avhandling om lek utanför skolan i digitala gemenskaper utsedd till Skolportens favorit

2021-02-12
Digitaliseringen har förändrat barns lek. Många barns lärande i leken sker i en hybrid verklighet, där det fysiska och det digitala är så sammanflätat att det inte längre är fruktbart att separera dem. Det konstaterar Marina Wernholm som forskat om lek utanför skolan i digitala gemenskaper. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Struktur och mer tid i förskolan med sambedömning

2021-02-11
Sambedömning bidrar till djupare reflektioner kring både undervisningen, barnens utveckling och hur man som pedagog påverkar en undervisningssituation. Det konstaterar förskollärarna Åsa Cederholm, Annhild Edlund och Åsa Hagelin i Jönköping i sin utvecklingsartikel om sambedömning som verktyg i förskolans undervisning.
1555657142