Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 55 av 136

Forskning och utveckling kategorier

”Det finns inga dagis”

2020-11-16
Förskolan är en uppskattad samhällsinstitution som många känner till och har erfarenhet av. Ändå känner sig många förskollärare och barnskötare missförstådda. Hur kan det komma sig? Och går det att göra någonting åt det? Det är några av frågorna som ställs en ny bok av förskoleforskaren Linn Eckeskog vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Svårt att hitta bra former för barns inflytande i förskolan

2020-10-23
Inflytande är ett svårdefinierat område och begrepp både inom forskning och i förskolan. I förskolan skapar områdets vida struktur problem med att finna bra former för barns inflytande. Inflytande relateras ofta till obestridliga värden, exempelvis kopplade till Barnkonventionen, vilket påverkar de diskussioner som är möjliga att föra inom området, skriver Carina Peterson, Högskolan i Borås.
Forskning och utveckling kategorier

Nytt nummer av Ifousbilagan ute nu!

2020-10-22
Nu finns ett nytt nummer av Ifous egen bilaga att läsa i appen Skolporten och på webben utan kostnad. Ur innehållet: Region Stockholm och Ifous samarbetar med ambitionen att främja ungas psykiska hälsa. Introduktion i förskolan. Program om nyanlända elevers lärande avslutas.
1545556136