Först när de olika lärmiljöerna fungerar och samverkar kan lärandet bli tillgängligt, skriver Ann S Pihlgren, författare och forskningsledare vid Ignite Research Institute.
För att förankra arbetet i läroplanen, och för att tydliggöra för dem själva, startade Bastionens förskola en traditionsgrupp. Där samlar de allt sitt arbete kring högtider och traditioner.
Barns meningsskapande i förskolan är en komplex process där individuella, sociala och kulturella dimensioner samverkar. Därför behöver pedagogerna vara medvetna om dessa dimensioner när de planerar verksamheten. Det framkommer i en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Hög ljudvolym på förskolan är ett arbetsmiljöproblem. Tre förskolor har testat material som ska göra leken tystare eller på annat sätt försöka dämpa ljudnivån i förskolan. Blev det någon skillnad?
På Karlavagnen i Karlstad är det struktur som gäller. Utvecklingsarbetet är en framgångssaga som skapat trygghet och arbetsglädje för teamet på yngreavdelningen.
Regeringen vill att det ska bli straffbart att barn tvingas bevittna brott i nära relationer. Forskarna Ann-Marie Markström och Ann-Charlotte Münger har skrivit en bok om förskolans och skolans ansvar när barn upplever våld i hemmet.
Det nationella kunskapscentrumet Barnafrid lanserade i höstas ett kostnadsfritt basprogram för redan yrkesverksamma, för att öka kunskapen om våld mot barn. Redan har programmet omkring 10 000 registrerade användare.
Både förskollärare och föräldrar betonar relationers betydelse för en bra samverkan. Men den information som förskollärare vill förmedla är inte den föräldrar efterfrågar, konstaterar Tuula Vuorinen som forskat om föräldrars och förskolans erfarenheter av samverkan.
Uppsala universitets Barn och BabyLab får 1,5 mkr för förskoleforskning. Syftet är att främja tvärgående kunskap om barns utveckling, effekten av olika pedagogiska metoder samt hur föräldrar på bästa sätt kan engageras i sina barns utveckling och lärande.