Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 53 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem

2021-01-05
Med syfte att beskriva tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem har Mikaela Svanbäck-Laaksonen har undersökt vilka grundläggande motoriska färdigheter tvååringar utövar och hur frekventa de är, samt vilka aspekter som kan urskiljas och hur de varieras. Studien är gjord i Svenskfinland.

Flerspråkiga barn särbehandlas i förskolans matematikundervisning

2020-12-17
För flerspråkiga barn blir förskolans matematik mer som språkundervisning. Därmed reproducerar förskolan skillnader snarare än att plana ut dem. Det konstaterar Laurence Delacour som undersökt hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i förskolans läroplan.
Forskning och utveckling kategorier

Varva ner!

2020-12-17
Kollegan sjukanmäler sig, din ”att göra-lista” blir bara längre och längre och kraven på dig kommer från flera håll. Känner du igen dig? För att inte gå sönder av stress är återhämtning A och O.
Forskning och utveckling kategorier

"Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till?"

2020-12-16
Vilka förväntningar är rimliga att ställa på praktiknära forskning, frågar Serder och Malmström i sin artikel i PfS tidigare i år. Vilka spänningar finns mellan olika parters syn och vad leder de till? Det är frågor som vi som företrädare för det fristående forskningsinstitutet Ifous gärna tar vidare – till samverkan som en förutsättning för…
1525354136