Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, är aktuell med "Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan". Boken bygger på samverkan mellan forskare, förskollärare och skolhuvudmän i forsknings- och utvecklingsprogrammet Undervisning i förskolan, vid Malmö universitet och Ifous.
För att bromsa smittspridningen är det viktigt att skolor följer de råd Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket ger. Här ger vi konkreta exempel på hur ni kan agera för att skapa en god arbetsmiljö för elever och skolpersonal.
Med syfte att beskriva tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem har Mikaela Svanbäck-Laaksonen har undersökt vilka grundläggande motoriska färdigheter tvååringar utövar och hur frekventa de är, samt vilka aspekter som kan urskiljas och hur de varieras. Studien är gjord i Svenskfinland.
Researchers observed significant intervention-related reductions in conduct problems and emotional symptoms among adolescents who participated in a social and emotional learning program in preschool, compared with controls.
A high-quality education in the first few years of school can increase children's success. As educators adapt for this age group in a global pandemic, Quentin Brown, the executive director of Educare Lincoln in Nebraska, suggests incorporating feedback and planning ahead.
Undervisning kan ses som en företeelse i rörelse där gränser för dess början och slut inte låter sig fixeras. Det konstaterar Maria Olsson, Elisabeth Lindgren Eneflo och Gunilla Lindqvist som undersökt hur förskollärare ger olika innebörder åt undervisning i förskolan.
För flerspråkiga barn blir förskolans matematik mer som språkundervisning. Därmed reproducerar förskolan skillnader snarare än att plana ut dem. Det konstaterar Laurence Delacour som undersökt hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i förskolans läroplan.
Kollegan sjukanmäler sig, din ”att göra-lista” blir bara längre och längre och kraven på dig kommer från flera håll. Känner du igen dig? För att inte gå sönder av stress är återhämtning A och O.
Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har blivit inbjuden av Unesco att delta i en grupp som ska ta fram en strategi för FN:s globala mål om att alla barn ska ha tillgång till förskola av god kvalitet.
Vilka förväntningar är rimliga att ställa på praktiknära forskning, frågar Serder och Malmström i sin artikel i PfS tidigare i år. Vilka spänningar finns mellan olika parters syn och vad leder de till? Det är frågor som vi som företrädare för det fristående forskningsinstitutet Ifous gärna tar vidare – till samverkan som en förutsättning för…