Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 52 av 136

Forskning och utveckling kategorier

"Varför ska förskollärare forska?"

2021-01-29
Det var just nyfikenheten som drev mig till att fördjupa mina tankar i studier. För mig har det aldrig handlat om att jag vill göra något annat än att arbeta i förskolan, tvärtom tycker jag efter mer än 20 år i förskolläraryrket att barn i förskolan är bland det roligaste man kan jobba med och…
Forskning och utveckling kategorier

Att läsa är att skapa!

2021-01-29
Mitt i den pågående debatten om läsande landar den första svenska vetenskapliga boken om biblioterapi. Litteraturvetaren Cecilia Pettersson tror att många förskolepedagoger ägnar sig åt biblioterapi utan att veta om det men att detta skulle kunna fördjupas med utbildning.
Forskning och utveckling kategorier

En ny berättelse för klimatets skull

2021-01-27
Ger en ostsmörgås verkligen mer klimatavtryck än en äggmacka? Hur kommer det sig att nötkött leder till större påverkan än kyckling? Och vilka andra effekter får det egentligen? Betyder det att vi ska ändra vårt sätt att jobba? Och hur förmedlar vi detta till barnen? I forskningsprojektet Världen behöver en ny berättelse möts forskare och förskolor för…
Forskning och utveckling kategorier

En trygg och säker förskola

2021-01-21
Som en garant för rättssäkerhet och likvärdighet på Malmös förskolor. Så beskriver Emma Germundsson materialet Trygg och säker förskola. "Nu blir nästa steg hur vi kan använda oss av Trygg och säker förskola för att utveckla vår verksamhet", säger hon.
1515253136