Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 51 av 136

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Struktur och mer tid i förskolan med sambedömning

2021-02-11
Sambedömning bidrar till djupare reflektioner kring både undervisningen, barnens utveckling och hur man som pedagog påverkar en undervisningssituation. Det konstaterar förskollärarna Åsa Cederholm, Annhild Edlund och Åsa Hagelin i Jönköping i sin utvecklingsartikel om sambedömning som verktyg i förskolans undervisning.

Det behövs tydligare roll för förskolans specialpedagoger

2021-02-02
Vissa barn i förskolan behöver extra stöd. Förskollärarna tror ofta att det beror på barnet. Men att barn behöver extra stöd beror ofta på flera saker. Förskolorna skulle behöva fler specialpedagoger som kan hjälpa lärarna se vilken hjälp barnet faktiskt behöver. (s.8-9)
Forskning och utveckling kategorier

Bokrecension: Relationerna bakom allt

2021-02-02
Detta är en givande bok med en helhetssyn på barnet, men den riktar sig mest till de vuxna som är nybörjare inom förskolan. Det är inget nytt under solen för oss gamla rävar som varit med ett tag, skriver Veronica Ferm i en recension av boken Att rusta barn för livet – förskolans arbete för…

Forskningsutblick: Samarbete över yrkesgränser för att stötta barn med autismspektrumdiagnos

2021-02-02
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till att ett välfungerande samarbete mellan olika yrkesgrupper är positivt för de stödinsatser som ges barn med autismspektrumdiagnos.
Forskning och utveckling kategorier

Researching education: Five further readings on oral language

2021-02-02
Why is language development so important in the early years? What does optimal language development look like? And, how can we best assess language development? In this edition of Researching education: Five further readings, we share five resources from around the world which investigate the development of oral language in the early years.

Barn i förskoleåldern upprepar och utmanar heteronormativitet

2021-02-02
Regnbågsfamiljer och allas rätt att älska vem den vill har en självklar plats i många barns föreställningsvärld. Det är också tydligt framskrivet i förskolors policydokument att barn ska få kännedom om olika familjekonstellationer. Men samtidigt är barns lekar på förskolan fortfarande starkt präglade av en heterosexuell norm. Det framgår av en ny avhandling.
1505152136