Under Framtidens Lärande Norr i Luleå visade Åsa Larssson, förskollärare i Luleå, hur hon och kollegorna på Sundets förskola i Luleå arbetat med ett värdegrundsarbete.
Att vara närvarande, bejaka barnens lek och intressen och ha roligt tillsammans – det är ledord för personalen på Mossängens förskola. Projekterande arbetssätt har lett till både arkeologiska utgrävningar och äventyr i Bermudatriangeln.
I det systematiska arbetsmiljöarbetet inom förskolan lyfts ljudmiljön ofta fram som ett problem. Lekfulla barn låter, så enkelt är det. Lägg därtill lokaler med övervägande plana väggar och några år på nacken – det är lätt att förställa sig hur ljudet studsar mellan golv och tak. Jenny Eriksson, rektor på Almby och Södra gårdens förskolor,…
Ifous forsknings- och utvecklingsprogram "Flerstämmig undervisning i förskolan" (Fundif) har avslutats. 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet har under tre år deltagit i programmet - i Örebro tolv förskolor med drygt 60 personal.
I dag avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Flerstämmig undervisning i förskolan där 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet på olika nivåer i åtta kommuner under drygt tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i sina förskolor.
Olympicaförskolorna. Från och med den här teminen blir skolledarnas verksamhetsbesök - som har döps om till utvecklingsbesök - än mer systematiska. De har beslutat sig för en process som innebär att de kommer att kunna se måluppfyllelsen för varje avdelning utifrån läroplanen.
Hur man får lusten, modet och kunskapen att kliva fram och leda kollegorna i arbetslaget, det är förskoleutvecklaren och författaren Lena Edlund expert på.
Genom blickar, tal, tystnad, kroppsspråk och atmosfär väver förskollärare samman omsorg med förskolans undervisning. Det visar Christina Jarvis och Helena Bergman i sin utvecklingsartikel.
I sin avhandling belyser Nadezda Lebedeva nyanlända barns lek i förskolan. Det som visade sig vara mest betydelsefullt för leken var barnens känslomässiga tillstånd, säger hon.