Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 51 av 142

Forskning och utveckling kategorier

Att bejaka leken kräver närvaro

2021-04-30
Att vara närvarande, bejaka barnens lek och intressen och ha roligt tillsammans – det är ledord för personalen på Mossängens förskola. Projekterande arbetssätt har lett till både arkeologiska utgrävningar och äventyr i Bermudatriangeln.
Forskning och utveckling kategorier

Lyckad satsning på ljudmiljön i Almbys kommunala förskolor

2021-04-26
I det systematiska arbetsmiljöarbetet inom förskolan lyfts ljudmiljön ofta fram som ett problem. Lekfulla barn låter, så enkelt är det. Lägg därtill lokaler med övervägande plana väggar och några år på nacken – det är lätt att förställa sig hur ljudet studsar mellan golv och tak. Jenny Eriksson, rektor på Almby och Södra gårdens förskolor,…
Forskning och utveckling kategorier

En förskola i takt med tiden

2021-04-22
I dag avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Flerstämmig undervisning i förskolan där 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet på olika nivåer i åtta kommuner under drygt tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i sina förskolor.
1505152142