Ett ledningsteam med fyra personer för mellan tre och sex förskolor och en platsansvarig på varje förskola. Så jobbar friskolan Pysslingen Förskolor för att underlätta för sina förskolerektorer.
Ledarskap är ett återkommande inslag på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet. De tycker att de har hittat en bra balans mellan teori och praktik, men vissa färdigheter är problematiska att lära ut.
Att leda utan att vara chef, det är vardag för landets förskollärare. På förskolan Höjden i Stockholm är ansvarsfördelningen och förutsättningarna för ledarskap tydliggjorda och anpassade för alla.
Hur man får lusten, modet och kunskapen att kliva fram och leda kollegorna i arbetslaget, det är förskoleutvecklaren och författaren Lena Edlund expert på.
Men hallå, sa du...? Mia Bergqvist har jobbat som förskollärare sedan 1980-talet. Genom åren har hon noterat en tydlig förändring i barns språkbruk, även hos de yngsta. Här är Mias tips om språkbruk & laddade ord i förskolan.
Kristina Walldén Hillström, forskare och lärare inom didaktik på Högskolan i Gävle, disputerade vid Uppsala Universitet i juni 2020. Hennes doktorsavhandling blev den mest nedladdade av alla förra året på Skolporten, ledande digital portal för forskning inom utbildningsvetenskap i Sverige.
Med hjälp av en sex veckor lång kompetensutvecklingsinsats ökade förskolepersonal både sin medvetenhet och förståelse för barn med autism. De blev också bättre på att anpassa lärmiljön och förebygga utmanande situationer. Studien visar på att även mindre insatser kan bidra till förändringar både i attityder och praktik.
I denna systematiska översikt sammanställs forskning om undervisning i naturvetenskap i förskolan. Den kan bidra till att forskningsresultat i större utsträckning blir en del av förskolans praktik, och anknyter därmed till skollagens skrivningar om att utbildningen i förskolan ska vila på vetenskaplig grund.