Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"
Visar sida 44 av 142
Välj typ av innehåll inom kategori "Förskola":
Forskning och utveckling kategorier
Så kan förskolan arbeta språkutvecklande
Förskolor kämpar dagligen med att rusta alla barn i svenska språket. Men en sammanställning över vilka arbetssätt som är mest framgångsrika har hittills saknats. Nu ska ämnet belysas.
Forskning och utveckling kategorier
(O)ändligt vatten: En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor
Teresa Elkin Postila har i sin avhandling undersökt former och metoder för engagemang och medverkan hos förskolebarn i samhälleliga och naturvetenskapliga miljöfrågor.
Reggio Emilia, tillit och självstyrande team
På flera förskolor i Helsingborg är ledning, arbetslag och personal mitt i ett arbete som utforskar hur självstyrande team kan fungera. Arbetet är en del i att hitta alternativa sätt att organisera offentlig sektor med utgångspunkt i tillitsbaserad styrning.
Forskning och utveckling kategorier
Förskolan som bygger sin egen utemiljö
Blir det bäst när vuxna är de som bestämmer hur utomhusmiljön ska se ut eller villkorar det bara leken och dess spelregler. På Idrottsförskolan HAIS tror man inte på den färdiga lekplatsen som idé utan här skapas utemiljön av pedagoger och barn i en ständigt pågående process.
Forskning och utveckling kategorier
Digitalisering i förskolan – rektors ledarskap
Digitalisering i förskolan – rektors ledarskap med Ingrid Gunnarsdotter, Kils kommun. Presentationen hölls vid WETT 2021, Wermland Educational Technology Transformation – en dag där vi delar erfarenheter och kunskap kring digital skolutveckling. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier
Rektorspodden avsnitt 16 - Språkutvecklande arbetssätt med förskoleperspektiv
I detta avsnitt gästar Maria Swedman Rektorspodden. Hon jobbar som Språk, Läs och Skrivutvecklare inom förskolan. Maria Swedman berättar om språkutvecklande arbete och hur man kan jobba med det på olika sätt. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier
Uthålligt arbete med tillgängligheten i förskolan har gett resultat
Förskolorna i Upplands-Bro har under flera år arbetat systematiskt med lärmiljön. Nu har de uppnått flera av sina mål. Kompetensutveckling i alla yrkesgrupper, barns delaktighet och regelbundna uppföljningar har varit nycklar till framgången.
Forskning och utveckling kategorier
Fokus på det friska stärker vi-känslan
Annika Aveling, rektor i Svedala, rekommenderar andra rektorer att arbeta med friskfaktorer. I hennes förskolor har det lett till nöjdare och gladare medarbetare som trivs på jobbet.
Forskning och utveckling kategorier
"Försök ta dig tid att förundras"
Var och en har ett ansvar för arbetsklimatet. När vi fokuserar på de små enkla sakerna kan vi hitta glädjen under en arbetsdag, skriver Veronica Nytomt, leg. förskollärare.
Forskning och utveckling kategorier
”Här står vi på samma planhalva”
I förskolan Lilla Tollare i Nacka är värdegrunden ingen dammig pappersprodukt. Den är ett praktiskt arbete som genomsyrar hela verksamheten, varje vecka. "Vi försöker vara tydliga förebilder", säger Björn Eriksson, förskollärare.
Förskolebarn både reproducerar och utmanar heteronormativitet
Förskolebarn, även de allra yngsta, är med och både reproducerar och utmanar normativa föreställningar om kärlek. Det konstaterar Lena Sotevik som undersökt heteronormativitet i förskolan.