Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 40 av 144

Yrkesgruppers anspråk på arbetet med barn i behov av särskilt stöd

2022-02-23
Denna artikel behandlar den arbetsfördelning som förskollärare beskriver, sker mellan förskollärare och specialpedagoger när det gäller barn som uppfattas vara i behov av särskilt stöd. Närmare bestämt vilken yrkesgrupp som gör anspråk på jurisdiktion, det vill säga det område som yrkesgruppen kontrollerar, över arbetet med barn i behov av särskilt stöd.
Forskning och utveckling kategorier

“Relationen till barnen det viktigaste”

2022-02-18
För förskolläraren Lina Karlström är den relationella pedagogiken central – och det var bland annat för sitt bemötande av barnen på uteförskolan Stock och sten i Pildammsparken som hon tilldelades Malmö pedagogpris. Hon utgår ifrån det som pedagogikprofessorn Sven Persson kallar de tre stöden; det emotionella, det kognitiva och det sociala stödet. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Praktiknära forskning i flerspråkig förskola

2022-02-04
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden diskuterar vi möjligheter och utmaningar med att bedriva praktiknära forskning i förskolan, tillsammans med de verksamma. Vi pratar om språkinlärning och transspråkande, lusten att lära, och vikten av trygghet och av att involvera vårdnadshavare. Gäster är Sara Andersson, Anne Harju och Annika Åkerblom. (webb-radio)
1394041144