På Arredalens förskola i Jönköping har pedagogernas medvetenhet om undervisning och lärarens roll stärkts rejält. Detta sedan de deltog i forskningsinstitutet Ifous treåriga program Fundif – Flerstämmig undervisning i förskolan.
I begreppet ”vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” är det ordet ”och” som är det viktigaste, enligt Anette Jahnke, lektor i pedagogik och projektledare på forskningsinstitutet Ifous. Det ena kan inte ersätta det andra.
Sniglar, maskar och andra småkryp står numera högt i kurs hos barnen på Gropen Gårds förskola i Göteborg. Det beror på forskningsprojektet ULF, där förskola och forskare arbetat ihop.
Dokumentera, forska närmare verksamheten och, framför allt, förbättra förskollärarnas arbetssituation. Sedan kan vi prata om ”vetenskaplig grund” på allvar, anser forskare och förskollärare.
För att skapa en positiv och trygg introduktion behöver vi bra strategier. Vi behöver kunskap om anknytning och relationskapande och vi behöver vara eniga i våra arbetslag, tänka tillsammans kring strategier och förhållningssätt. Det skriver Josefin Malm och Sofie Källhage är båda leg. förskollärare och pedagogistor.
Flera förskolor i Malmö jobbar med ABC-tid. Kommunalarbetaren åkte till Sjöhästens förskola i centrala Malmö för att ta reda vad som döljer sig bakom bokstäverna A, B och C.
Inne, ute, i lek og på tur. I Solås barnehage er tegn-til-tale som en rød tråd gjennom hverdagen. – Det er et fantastisk verktøy og en god støtte i barns språkutvikling, sier styrer Gøril Selene Pettersen.
Genom att använda ett skattningsinstrument kan förskolor skapa en bättre övergripande lärmiljö för barn med autismdiagnos. Det visar Hampus Bejnös avhandling.
Det är vanligt att lärare i såväl förskola som skola använder förproducerade material i undervisningen. Elin Erikssons avhandling handlar om vilka möjligheter till lärande som skapas när förskollärare använder materialet Naturvetenskap och teknik för alla (NTA).
Dale Farran has been studying early childhood education for half a century. Yet her most recent scientific publication has made her question everything she thought she knew.