Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 3 av 144

“Lärares ansvar för läsutvecklingen startar redan i förskolan”

15 november
Tidig läsundervisning behöver både ha fokus på avkodning av bokstäver och ord och stärka barns generella språkförståelse. Redan i förskolan kan pedagogerna lägga en bra grund, som sedan kan utvecklas i förskoleklass och årskurs 1-3. Det säger Tarja Alatalo som forskar om läsundervisning, från förskolan och upp till lågstadiet. 
Forskning och utveckling kategorier

"Vem ser det osynliga barnet? – Förskolans norm om det sociala barnet exkluderar de tysta"

11 november
Alla barns rätt att vara sig själva och finna en trygg miljö i skola och förskola skall vara en hörnsten i skolans värld. Men det är inte alltid gå enkelt som det låter. I veckans inlägg argumenterar Åsa Delblanc för risken med att ensidigt betona barns sociala sidor då det riskerar att skapa en allt…