Det brinner i ett hotell! Och en liten katt har gjort illa tassen. Med hjälp av särskilda lådor för rollek på gården stärks barnens språk i Mariebergs förskola.
Högläsning är grunden för all språk-, läs- och skrivutveckling. Läs tillsammans! är ett inspirationsmaterial om högläsning och kan användas för att utveckla arbetet i förskolan. Materialet är framtaget av Bokstart på Kulturrådet och NCS på Skolverket. Materialet skickas ut till landets alla förskolor i augusti.
Syftet med rapporten är att bidra till förskollärares och lärares gemensamma reflektion och diskussion om användning av forskning som stöd för att utveckla undervisningen. För skolledare och huvudmän kan rapporten fungera som underlag för att planera hur verksamheten kan organiseras för att främja användning av forskning. (pdf)
Vad innebär det att förstå, värdera och använda forskningsresultat? Och hur kan vetenskaplig grund förstås? Det, och lärares och förskollärares erfarenheter av att använda sig av forskning, skriver vi om i rapporten Erfarenheter av att använda forskning för undervisning – tillvägagångssätt, möjligheter och utmaningar.
Denne artikkelen undersøker barns uttrykk for brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap gjennom videoobservasjoner av 134 interaksjoner mellom barn (4–5 år) under frilek.
Att låta förskolebarn lyssna på levande klassisk musik kan hjälpa till att skapa en trygg och vårdande förskolemiljö. Musiken kan även ha stora fördelar för inlärning och hälsa genom hela livet, visar ny forskning från KMH.
Att låta förskolebarn lyssna på levande klassisk musik kan hjälpa till att skapa en trygg och vårdande förskolemiljö. Musiken kan även ha stora fördelar för inlärning och hälsa genom hela livet, det visar ny forskning från KMH.
Kan musik riktad till barn i förskoleåldern hjälpa till att förebygga framtida kriminalitet? Det tror både forskningen och professor Anna-Karin Andershed, som utvecklat idén PUFF.